Redigert: des. 09, 2023
Du har fullført den kanadiske eTA-søknaden, sendt den inn og forsøkt å betale. Men da du la inn betalingsinformasjonen, fikk du en betalingsfeil. Det kan være frustrerende å oppleve denne typen feil når du søker om eTA i Canada, men det er flere ting du kan gjøre for å løse problemet. I denne artikkelen tar vi for oss de vanligste betalingsfeilene i forbindelse med Canada eTA og foreslår tiltak du kan iverksette for å løse disse problemene.
Hvis du har problemer med å betale for eTA-en din, bør du dobbeltsjekke at du bruker riktig betalingsmåte. Dessverre er det ikke alle former for elektronisk betaling som godtas når du betaler for en eTA-søknad.
For å betale for behandlingsgebyret for eTA-søknaden må du bruke en av følgende betalingsmåter: et Visa-, MasterCard- eller American Express-kredittkort, et forhåndsbetalt Visa-, MasterCard- eller American Express-kort, et Visa debetkort, et JBC-kort eller Interac.
Hvis du bruker riktig betalingsmåte, må du kontrollere at du har oppgitt riktig kort- eller bankinformasjon. Dette kan virke som en selvfølge, men det er lett å skrive inn feil kort- eller bankkontonummer, og det er vanskelig å legge merke til.
Hvis all informasjon er korrekt, bør du ringe banken din. Kanskje er det et problem hos dem. Du kan finne ut om de har problemer med systemet sitt, eller om transaksjonen din ble flagget og blokkert. Det er ikke uvanlig at internasjonale transaksjoner flagges av banken din.
Hvis du bruker debetkort, kan det hende du oppdager at du ikke har nok penger på kontoen. Hvis du bruker et forhåndsbetalt Visa-kort, er det imidlertid mer sannsynlig at det skjer en betalingsfeil eller en avvisning. Siden det ikke alltid er like enkelt å sjekke kontoen til forhåndsbetalte kort, kan du ha overvurdert hvor mye penger du har på kortet.
Endelig kan det være et problem med det kanadiske eTA-nettstedet. Hvis du er helt sikker på at du bruker riktig betalingsmåte og har tastet inn riktig informasjon, og hvis du har ringt banken din og de ikke finner noe problem, bør du anta at det er en feil på nettstedet. Dette skjer ikke ofte, men det er mulig.
Kortets gyldighet: Kontroller at kreditt-/debetkortet ditt er gyldig og ikke har utløpt.
Korttype: Kontroller at korttypen (Visa, MasterCard osv.) godtas for eTA-betalinger.
Kortopplysninger: Dobbeltsjekk at alle kortopplysninger (nummer, utløpsdato, CVV) er korrekt angitt.
Tilstrekkelige midler: Bekreft at det er tilstrekkelige midler eller kreditt tilgjengelig for transaksjonen. Hvis du tror at dette kan være tilfelle, må du sjekke saldoen. Det kan hende du må bruke et annet kort eller en annen betalingsmåte.
Problem med autorisasjon: Noen ganger kan banker blokkere internasjonale eller nettbaserte transaksjoner av sikkerhetsgrunner. Kontakt banken din for å forsikre deg om at de ikke begrenser betalingen.
Transaksjonsgrenser: Sjekk om det finnes daglige transaksjonsgrenser på kortet ditt som kan hindre transaksjonen.
Bruk om mulig et annet kreditt- eller debetkort. Noen ganger kan problemet løses ved å bytte til et annet kort.
Tøm nettleserens hurtigbuffer og informasjonskapsler, eller prøv å bruke en annen nettleser. Tekniske problemer med nettleseren kan noen ganger forstyrre betalingsbehandlingen.
Prøv å fullføre transaksjonen på en annen enhet (f.eks. en annen datamaskin eller smarttelefon).
Kontroller at faktureringsinformasjonen du har oppgitt, stemmer overens med informasjonen som er knyttet til kreditt-/debetkortet.
Vent og prøv igjen senere. Noen ganger kan det være problemer med IRCCs betalingssystem, spesielt i perioder med høy trafikk.
Vær oppmerksom på eventuelle feilmeldinger som vises, da de kan gi indikasjoner på hva problemet skyldes.
Hvis du fortsatt opplever problemer, kan du kontakte Immigration, Refugees and Citizenship Canada (IRCC) via deres nettskjema eller kundeservicetelefon for å få hjelp.
Hvis betalingen ikke går gjennom etter noen få forsøk, bør du unngå flere gjentatte forsøk i løpet av kort tid for å unngå at kortet ditt flagges for svindel.
Noen ganger kan betalingen ha gått gjennom selv om det kom en feilmelding. Se etter en bekreftelse i e-posten din (inkludert søppelpostmappen).
Sjekk kontoutskriften for å forsikre deg om at betalingen ikke er gjennomført. I tilfeller av dobbeltbelastning kan det hende du må kontakte IRCC for refusjon.
Hvis du støter på en betalingsfeil når du søker om eTA til Canada, kan du ofte løse problemet ved å sjekke betalingsmåten, kontakte banken din og forsikre deg om at alle opplysninger er korrekte. Tålmodighet er viktig, ettersom noen problemer kan skyldes midlertidige systemproblemer, enten i banken din eller i eTA-søknadssystemet. Hvis problemene vedvarer, anbefales det at du kontakter IRCC for veiledning.
Innlegg
Arkiv
Kategorier